Головна     Розмовник   Новини     Авіабілети   Готелі
Home

Валбона - перлина Дінарського нагір'я

Мій головний порадник у поїздках це карта. В Албанії з цією справою досі складності. Нормальних топографічних карт я так і не роздобув. Довелося задовольнятися дорожньої. Благо на ній були відзначені вершини, і можна було спробувати скласти враження про майбутню топографії. Куди їхати вирішувалося приблизно так - гора з ліва, гора з права, посередині річка - їдемо.

У більшості випадків інтуїція не підводила. Так було й біля порома на Команском водосховище. Не сильно вдаючись у рекомендації гайд-буків, ми вибрали напрямок і опинилися в долині річки Валбона. Як пізніше виявилося самої знаменитої з албанських гірських долин.Валбона прославилася не тільки своєю природною красою, але і не менш цікавою історією. В долині річки провів останні дні національний герой Албанії, Байрам Цури. Байрам є символом комуністичного націонал-патріотизму. Прославився він на початку століття, борючись проти Турків. Потім був важливим політичним діячем при албанській короля Ахметі Зогу*. Байрам мріяв про приєднання Косово до Албанії, що йшло в розріз з планами Зогу. Потрапивши в немилість короля він пішов у підпілля і переховувався на півночі Албанії. Свій останній бій він прийняв у селі Драгоби. Не бажаючи здаватися, він випустив в себе останню кулю. Комуністи пішли в минуле, але на їх місце прийшов ОАК (Визвольна армія Косово) і пам'ять про Байраме знайшла нове життя. Його ім'ям названий найбільший з міст півночі - Байрам-Цури. Ще 10 років тому в місті розташовувалися головні тренувальні бази ОАК, і через нього проходила велика частина транзиту зброї в Косово. Тепер це тихе провінційне місто, тільки велика кількість "свіжих" (1990-2000 рік) могил вздовж доріг нагадує про минулі конфлікти. В албанських Альпах ніколи не існувало державних кордонів. Жителі прикордонних сіл можуть спокійно відвідати сусідню Чорногорію або Косово з веденим тільки їм стежках. В середині 90 по цих стежках йшли десятки тисяч албанських біженців.
   Закінчивши черговий екскурс в історію, повернемося до нашої подорожі. Русло Валбоны невимовно по своїй красі. Річка бере свій початок біля підніжжя найвищої в Динарських нагір'я гори, Езерцы (2692 м). Затишні, гірські села чергуються з листяними і ялиновими лісами. Сільський побут мало змінився за останні 100 років. Крихітні водяні млини досі функціонують і на їх жорнах видно сліди борошна. Село біля витоків річки має однойменну назву, Валбона. Колись це був фешенебельний санаторій. Тепер пансіонат напівзруйнований. Поруч з руїнами ми зустріли наших чеських друзів. Хлопці відігрівалися на сонечку після холодної ночівлі. Бідолахи поголовно почали хворіти в горах, і сумнівалися, чи можуть вони продовжувати маршрут. До вечора пробрало мене. Довелося шукати більш комфортне місце для ночівлі. У Валбоне це виявилося досить просто. Місцеві жителі вже встигли розкусити туристичний потенціал долини. Біженці початку дев'яностих, повертаються з грошима і переробляють старі садиби під хостели. В одному з таких хостелей** ми і зупинилися. Яке було наше здивування, коли ввечері ми зустріли в домі нашого знайомого з Македонії канадця. Було відчуття, що в цій "маленькій" країні десяток туристів - ми, чехи і цей канадець. Тому що куди б ми не їхали, ми обов'язково їх зустрінемо.
   Вранці кожен з нас рушив у своєму напрямок. Канадець продовжив у Косово, а ми рушили далі по гірських селах і долинах. Зробивши величезне коло через місто Кукес, ми опинилися в сусідній долині річки Кирит. Долина Кирита багата міддю. В деяких місцях берега річки мають малахітовий відтінок. Єдина можливість потрапити в долину існує з боку Шкодера. То що ми пропливли на поромі через 3 години, довелося їхати цілий день. На відміну від Валбоны, долина Кирита виявилася абсолютно дикою. Дороги були настільки розбитими, що їхати доводилося по 6 кілометрів на годину. Завжди недолюблював їзду на позашляховиках. Після декількох днів в горах, я почав її просто ненавидіти. За 2 дні дорозі нам зустрілося кілька албанських маршруток і один армійський джип. В одному з сіл ми кинули наш джип біля місцевого пабу і пішли ночувати біля річки. Господар закладу трохи говорив по-сербськи. Мені навіть вдавалося іноді його розуміти. Вранці він зустрів нас біля машини. Я так хвилювався за ваш джип, що спав у пабі біля вікна. Тут всяке буває. Прийдуть погані люди і "Цап Драп". Цап Драп нас дуже потішив. Ми його подякували, купивши банку якийсь місцевої барматухи. Пити цю хімію було абсолютно неможливо, але треба ж зробити людині приємне. У селах мешкають переважно християни. Місцеві жителі намагаються всіляко підкреслити свою релігійну приналежність. Хрести красуються на кожній доступною гірській вершині. Тимошка користувався величезною популярністю у місцевих бабусь. Вони завжди розпливалися в усмішці і вітали його запозиченим у турків благословенням "Миншалла". Одного разу, бабуся так розчулилася, що залізла на дерево в пошуках стиглого інжиру.
Наш план був потрапити з долини Кирита в долину Тесу. Перевал виявився дуже не легко. Але про це в наступному пості.

* Цікавий російський слід в історії його правління. В грудні 1924 Зогу здійснив в Албанії державний переворот. Силою 100 російських найманців з армії генерала Врангеля йому вдалося перемогти 7000 албанську армію.
** Хостел належить людині на ім'я Альфред. Повернувшись пару років назад на батьківщину, він намагався побудувати маленьку готель з пабом. Грошей вистачило тільки на паб, кімнати поки не добудовані. Крім цього він переробив один із сільських будинків і пристосував його під хостел. Телефон Альфреда: +355692173603. Стільникове покриття там жахливий, так що спілкуватися з ним легше СМСами.